EU toezichthouder gegevensbescherming onderzoekt micro-gericht adverteren door Europese Commissie
Geplaatst op 16 October 2023 ‐ 2 min leestijd
In september opereerde de Europese Commissie een advertentiecampagne op X (voorheen Twitter) voor de account @EUHomeAffairs
om mensen ertoe te bewegen het chatcontrole-voorstel van Eurocommissaris Ylva Johansson (Binnenlandse Zaken) te steunen. Zoals onderzoek van Danny Mekić laat zien zijn er echter goede aanwijzingen dat er bij deze campagne misinformatie, emotionele chantage, en micro-gericht adverteren (microtargeting) zijn gebruikt—ook jegens doelgroepen in Nederland.
Maar micro-gericht adverteren, helemaal wanneer dit op politieke en religieuze gronden gebeurt, zou wel eens illegaal kunnen zijn binnen de Europese Unie op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming en de Digitaledienstenverordening.
Technologie-journalist Alexander Fanta rapporteert nu dat de Europese Toezichthouder voor Gegevensbescherming contact met de Europese Commissie heeft opgenomen om een vooronderzoek te starten naar dit mogelijk illegaal gebruik van micro-gericht advertenteren door het team van Eurocommissaris Johansson.
Netzpolitik bericht dat Europarlementariër Sophie in ’t Veld reeds schriftelijk vragen heeft ingediend (PDF) om opheldering te vragen over de manipulatieve advertentiecampagne.
Daarnaast geeft Europarlementariër Patrick Breyer aan een parlementair debat te hebben aangevraagd om Johansson ter verantwoording te roepen over het manipuleren van de publieke opinie door middel van verboden micro-gericht adverteren.
Het gaat op dit moment voor de Toezichthouder Gegevensbescherming nog om een vooronderzoek, wat zou kunnen resulteren in een formeel onderzoek.
Lees aanvullende berichtgeving op Netzpolitiek:
- 🇳🇱 De EU-functionaris voor gegevensbescherming onderzoekt microtargeting door de Europese Commissie (automatische vertaling naar het Nederlands, kan fouten bevatten)
- 🇩🇪 EU-Datenschutzbeaufragter untersucht Microtargeting der EU-Kommission (origineel, in het Duits)